Historie Škodovek
Začneme u Škodovky 1101
Škoda 1101 nebo také Škoda Tudor je osobní automobil, vyráběný automobilkou Škoda (v té době přejmenovanou na AZNP Mladá Boleslav) v letech 1946 - 1949.
Název Tudor v tomto případě neznamená označení druhu karoserie, ale typu vozu, tím pádemexistuje i Tudor v provedení kabriolet. Škoda 1101 v provedení jako sanitka byl významný vývozní artikl tehdejšího Československa, ale tato sanita pro svou malou délku nebyla na převoz ležících pacientů vhodná.
Automobil navázal na typ Škoda Populár, vyráběný před válkou. Byl vyráběn i jako dodávka, stejšn nebo roadster.
Technické parametry:
- Rozměry vozidla: šířka 1500 mm, délka 4050 mm, výška 1520 mm
- Hmotnost: 1280 kg
- Nosnost: 380 kg
- Brzdy: hydraulické na 4 kola
- Objem motoru: 1089 cm³
- Výkon: 23,5 kW (32 koní při 3500 ot/min)
- Spotřeba: 8,5 l/100 km
- Rozvod: OHV
- Chlazení: kapalinou s nuceným oběhem
- Převodovka: 4 + 1 zpátečka (3 a 4 synchronizovaný)
- Maximální rychlost: 105 km/h

Škoda 120
V období podzimu roku 1976 a jara 1977 se v Mladé Boleslavi přešla výroba ze Škody 100/110 na novou modernizovanou Š120, ve výrobě zůstalo pouze kupé 110R koncepčně vycházející ze Škody 110 až do roku 1981 kdy ho nahradila Škoda Garde. Škoda 105/120 měla oproti Škodě 110 zmodernizovanou karoserii a chladič se přestěhoval do přední masky. Roku 1983 došlo u Škody 120/105 k modernizaci karoserie a rozšíření rozvoru čímž vznikl model M, který ve výrobě zůstal až do roku 1990.
Motor
kapalinou chlazený benzínový řadový čtyřválec OHV 120L -1174 cm3 38,3 kW ,maximální rychlost 140 km/h 120LS -1174 cm3 42,7 kW ,maximální rychlost 150 km/h
Rozměry a hmotnosti
délka 4160 mm šířka 1595 mm výška 1400 mm rozvor 2400mm rozchod - 1300/ 1270mm
rozchod model M. 1390/1350mm
spotřeba paliva 6,3 až 9,5 l/100km
celková váha 1255 kg
cena v roce 1976 - 69 500 Kčs.
Škoda Felicia
Jednalo se o první model na kterém se výrazně projevilo začlenění automobilky do koncernu Volkswagen, mimo jiné použitím koncernové podvozkové platformy A02 a zavedením výrobních specifikací, definovaných bázovým modelem a systémem indexů mimořádných výbav. Koncepčně vůz vycházel z předchozího modelu Škoda Favorit, jeho design byl však pokročilejší, vůz byl osazován různými typy motorů a byl výrazně spolehlivější. Oproti modelu Favorit byly zavedeny do vybraných verzí některé nové prvky jako ABS, posilovač řízení aj.
Jméno Felicia továrna převzala od předchozího sportovního modelu Felicia vyráběného v 60. letech 20. století ve verzích s pevnou nebo skládací střechou.
Vozy se vyráběly také ve verzích Combi a Pickup, varianty byly dle vybavení označovány zkratkami LX, LXi, GLX, GLXi, přičemž písmeno „i“ označovalo motor bez karburátoru, vybavený přímým vstřikováním paliva. V závodě Vrchlabí byla vyráběna i verze pro volný čas s označením výrobní specifikace Fun. Také existuje luxusní specifikace Laurin & Klement, první model značky Škoda sériově osazovaný airbagy.

Škoda fabia
| Škoda Fabia | |
|---|---|
| Škoda Fabia | |
| Výrobce | Škoda Auto |
| Koncern | VW |
| Produkce (od-do) | 1999 - dosud |
| Výroba (státy) | Česko |
| Předchozí typ | Škoda Felicia |
| Následující typ | Škoda Fabia II |
| Třída | malý vůz |
| Počet dveří | 5-dvéřový |
| Převodovka | manuální pětistupňová nebo šestistupňová, automatická čtyřstupňová |
| Rozvor (mm) | 2462 |
| Délka (mm) | 3960 |
| Šířka (mm) | 1646 |
| Výška (mm) | 1451 |
| Objem nádrže (l) | 45 |
Nový vůz Škoda Fabia byl oficiálně představen na 58. autosalonu ve Frankfurtu 14. září 1999. Nenahradil žádný z dosavadních modelů automobilky, ale rozšířil její modelovou nabídku. Od prvního pohledu bylo zřejmé, že si získá sympatie atraktivním designem, poměrem ceny k užitné hodnotě a vysokou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti. Zkoušky ukázaly, že ve své třídě patří k tomu nejlepšímu, co trh nabízí.
Na českém trhu se Fabia objevila 4. prosince 1999. Vůz je v mnoha ohledech pokrokový, brzy se stal oblíbeným vozem doma i v zahraničí. V roce 2000 se představila karosářská verze Combi a v roce 2001 varianta Sedan. V létě 2004 se začala prodávat také sportovní varianta RS. Od 9. srpna 2004 se vyrábí modernizované provedení (facelift), na první pohled rozpoznatelné podle nového předního nárazníku s kulatými mlhovkami, na zadních lampách se objevilo pověstné C, na zadních sedadlech přibyla třetí opěrka hlavy, nový volant z druhé generace Octavie, nové potahové látky a jiné drobnosti. Výroba hatchbacku byla ukončena 13. dubna 2007.
Světová premiéra Fabie druhé generace se uskutečnila 6. března 2007 na Ženevském autosalonu.

![]()
Škoda Octavia
Škoda Octavia je model automobilu vyráběný českou automobilkou Škoda od roku 1996. V roce 1999 světlo světa spatřil model, který má náhon na všechny čtyři kola. Přiřazení zadní nápravy obstarává spojka Haldex, která se uvádí v činnost při prokluzu přední nápravy. V modelovém roce 2001 prošla Octavia faceliftem. Také byl uveden model RS, který měl výkon 132 kW (180 koní). Od roku 2004 je první generace prodávána pod názvem Octavia Tour. Je vyráběna současně s druhou generací Octavia II.
Historie a současnost
První, kdo se oficiálně seznámil s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale byli 4. dubna 1996 členové poroty soutěže Evropské auto roku. Značka si velmi přála a potřebovala, aby vůz uspěl na mezinárodním fóru. Byl to po letech opět zcela nový typ, ke všemu ve třídě, kd se automobilka neangažovala déle než půl století. Všichni ji chápali jako významný milník. Práce na voze začaly už v roce 1992, kdy vznikly první studie vozu kompaktní třídy na bázi Golfu III. Od prvního návrhu se uvažovalo o větším typu, jemuž v roce 1993 přisoudili namísto podlahové části Golfu novou koncernovou platformu, která se stala základem i pro Audi A3. Tehdy začal skutečný vývoj Octavie. V roce 1994 byly postaveny a odzkoušeny první prototypy. Za "klobouk", tedy to, co je na voze vidět, odpovídalo oddělení vývoje ve Škodě. Původní italský návrh byl podstatně přepracován, konstrukci provedl tým v Česaně. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, takže se počítalo nejen s předními, ale také s bočními airbagy, dosud běžnými ve vozech vyšších tříd. Nový závod pro Octavii otevřel prezident Havel 3. září 1996. Montáž byla oficiálně zahájena 3. září 1996. Robustní maska chladiče vyjadřovala solidnost a luxus a předznamenávala všechny budoucí vozy Škoda. A co si myslel například Bild-Zeitung? "Staromódní je jen cena", pravil ve svém hodnocení. V prestižní anketě Car of the year skončila na 4. místě z 29 nominovaných kandidátů. V únoru 1998 byla představena oficiálně Škoda Octavia Combi. V roce 1999 se začala vyrábět Octavia Combi ve verzi 4x4 a v roce 2001 i liftback(Přiřazení zadní nápravy obstarává spojka Haldex, která se uvádí v činnost při prokluzu přední nápravy). V roce 2000 proběhla modernizace, která upravila vzhled vozu do dnešní podoby. Zároveň se představila verze Laurin a Klement. Také byl v roce 2001 uveden model RS, který měl výkon 132 kW (180 koní). V roce 2003 RS doplnilo i kombi. Od roku 2004 je první generace prodávána pod názvem Octavia Tour. Je vyráběna současně s druhou generací Octavia II.


Škoda superb
Sedan Superb byl představen na Ženevském autosalonu v roce 2001 pod názvem Škoda Montreux a v prosinci téhož roku se začal prodávat. K dispozici byly jediná karosářská verze a tři stupně výbavy.
První generace se vyráběla ve výrobním závodě Kvasiny, ale i na Ukrajině, v Indii, v Bosně a Kazachstánu. Byla postavena na podvozkové platformě B5, kterou sdílela například s vozem Volkswagen Passat, oproti němu měla o 10 cm delší rozvor. V roce 2002 byl (opět v Ženevě) představen koncept Škoda Tudor, sportovní kupé, které ze Superbu vychází, ale do výroby se nikdy nedostalo.
V březnu roku 2008 byla představena druhá generace, v dubnu pak byla zahájena výroba v Kvasinkách a postupně se výroba rozšiřovala také do Indie a na Ukrajinu. Druhá generace je o menší. Nejedná se o klasický tříprostorový sedan, ale o kombinaci liftbacku a sedanu s využitím technologie Twindoor. Počítá se také s výrobou kombi.
V roce 2009 představila Škoda druhou generaci Superbu v čínském Šanghaji pod názvem Superb Hao Rui.


